2 KWIETNIA ŚWIATOWYM DNIEM ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU
Kwiecień jest miesiącem świadomości autyzmu, a 2 kwietnia jest Światowym Dniem Świadomości Autyzmu. Wydarzenia te zostały ustanowione przez Organizację Narodów Zjednoczonych w roku 2007, aby poprawić jakość życia osób w spektrum autyzmu, tak by mogły cieszyć się pełnią życia i by czuły się ważną częścią społeczeństwa.
Autyzm wg oficjalnej klasyfikacji jest całościowym zaburzeniem rozwojowym. Nie jest chorobą, lecz neuroatypowością, czyli innym sposobem działania mózgu. Nie można go „wyleczyć”, bo to naturalna część różnorodności ludzkiego umysłu. Osoby z autyzmem mogą inaczej odbierać świat– to znaczy, że mogą nie rozumieć niektórych rzeczy, które dla innych są łatwe, jak np. rozmawianie z innymi, wyrażanie uczuć czy rozumienie różnych sygnałów społecznych.
Spektrum autyzmu to ogólne pojęcie, które obejmuje różne zaburzenia autystyczne, w tym zespół Aspergera, autyzm atypowy i inne. Mówi się o "spektrum", bo każdy może mieć różne objawy i w różnym stopniu.
Nie da się na pierwszy rzut oka stwierdzić, czy ktoś jest w spektrum, bo autyzm to nie wygląd, a sposób, w jaki dana osoba odbiera i przetwarza świat. To, co może być widoczne, to zachowania wynikające z autyzmu – na przykład trudności w komunikacji, specyficzne zainteresowania czy reakcje na bodźce. Jednak każda osoba w spektrum jest inna, więc nie ma jednego „autystycznego zachowania.” Dlatego tak ważne jest, żeby nie oceniać nikogo na podstawie pierwszego wrażenia i być otwartym na różnorodność, której nie zawsze widać od razu.
W tym miesiącu w naszej szkole podczas lekcji wychowawczych szczególne miejsce będą mieć osoby w spektrum, poznamy i spróbujemy zrozumieć ich potrzeby. Efekty pracy podsumujemy końcem Miesiąca Świadomości Autyzmu.
K. Kościelniak