Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Szkoła Podstawowa im. Błogosławionego Ks. Józefa Stanka w Łapszach Niżnych

WYCIECZKA WARSZAWA KL VII i VIII

Utworzono dnia 03.10.2022

WYCIECZKA DO WARSZAWY KLASY ÓSMEJ I SIÓDMEJ

Nasi uczniowie klasy VII i VIII w dniach 20 – 24 września odwiedzili naszą stolice w ramach czterodniowej wycieczki szkolnej. Bogaty program wycieczki i samo miejsce oraz ogrom wrażeń jakie stamtąd przywieźli sprawiły, że słuchając ich opowieści wycieczkę można nazwać zupełnie NIEZWYKŁĄ. Opisała ją uczennica naszej szkoły Antonina Stanek.

Warszawa 2022

We wtorek czyli 20 września wyjechaliśmy do stolicy naszego kraju-Warszawy. Była to bardzo wyczerpująca podróż autokarem. Nocą zobaczyliśmy Kraków a dniem Kielce i Radom. Zatrzymaliśmy się po drodze na paru postojach, ale każdy już z niecierpliwością wyczekiwał przyjazdu do Warszawy. W końcu około godziny 11.00 wjechaliśmy do stolicy. Ogromne wieżowce i ciekawe budynki zrobiły na nas niemałe wrażenie.

W pierwszej kolejności zwiedziliśmy Stadion Narodowy. Mogliśmy usiąść na miejscach piłkarzy w ich szatniach lub na miejscach osób oglądających ich z daleka- loży czy zwykłych foteli na miejscach publiczności. Zobaczyliśmy gdzie udzielają wywiadów, biorą kąpiel czy jedzą posiłki. Byliśmy też w sali konferencyjnej i w sali z rozmaitymi nagrodami i makietą całego stadionu. Później przejechaliśmy metrem do Pałacu Kultury i Nauki.

Budynek większość z nas oczywiście widziało na zdjęciach, ale jego widok był zapierający dech w piersiach. W końcu jest to najwyższy budynek w całym kraju. Po wjechaniu na samą górę podziwialiśmy piękną panoramę Warszawy. Był to niesamowity widok naprawdę warty obejrzenia. Później zjechaliśmy na dół i skierowaliśmy się w kierunku Muzeum Narodowego. Dla niektórych może wydawać się bardzo nudne jednak jest tam wiele bardzo ciekawych rzeczy takich jak na przykład prawdziwa mumia. Piętro wyżej znajdowały się rozmaite obrazy i działa wybitnych artystów. Najpopularniejszym z nich było dzieło Jana Matejki pt. „Bitwa pod Grunwaldem”. Było ono ogromne a my nie raz widzieliśmy go w podręcznikach do historii, więc bardzo się nim zaciekawiliśmy. Kiedy zdążyliśmy już obejrzeć całe muzeum ruszyliśmy w drogę do naszego noclegu. Znajdował się on nie w samej Warszawie tylko w małym miasteczku pod nią, czyli w Sulejówku.

Co ciekawe jest to miasteczko gdzie mieszkał Józef Piłsudski. Dom rekolekcyjny prowadził zakon księży Marianów. Warunki były naprawdę bardzo dobre a jedzenie było przepyszne. Na pierwszą tam kolacje mieliśmy tzw. szwedzki stół. Mogliśmy zabrać co tylko chcemy i na co mamy ochotę. Około 22.30 czyli 30 minut po ciszy nocnej poszliśmy spać. I tak zakończyliśmy pierwszy dzień naszego pobytu w Warszawie.

Dzień drugi rozpoczęliśmy pysznym śniadaniem. Podobnie jak na kolacje mogliśmy wybrać co chcemy zjeść. Około godziny 9.00 wyruszyliśmy do Muzeum Powstania Warszawskiego. Nauczyliśmy się tam bardzo dużo o II wojnie światowej a wiele historii naprawdę nas poruszyło. Niektóre rzeczy naprawdę były straszne, lecz jest to nic w porównaniu z innymi miejscami,  które zobaczyliśmy. Mogliśmy poczuć się jak ludzie, którzy uciekali kanałami spod ostrzałów lub chociaż zobaczyć listy wysyłane przez ludzi w okresie II wojny światowej. Całe zwiedzanie zajęło nam około 2 godziny i wszyscy byliśmy już bardzo głodni. Następnie skierowaliśmy się na Stare Miasto, gdzie z początku oczywiście poszliśmy coś zjeść. Gdy zjedliśmy obiad poszliśmy do Zamku Królewskiego. Było tam mnóstwo majestatycznych rzeźb i obrazów. Gdy wyszliśmy z zamku poszliśmy na Rynek Starego Miasta, gdzie czekała na nas Syrenka Warszawska. Później poszliśmy do sklepu z pamiątkami z Warszawy. Łazienki Królewskie były przysłowiową wisienką na torcie w trakcie zwiedzania tego dnia.

Przyznam, że jest to moje ulubione miejsce w całym mieście. Z początku zobaczyliśmy pomnik słynnego kompozytora, Fryderyka Chopina a niedaleko później, pomnik pisarza, Henryka Sienkiewicza. Następnie skierowaliśmy się w stronę Pałacu na Wodzie. W wodzie było mnóstwo ogromnych karpi, a wszędzie spacerowały dumne pawie. Drzewka mandarynkowe i różne rzeźby dodawały temu miejscu specjalnego uroku.

Dzień trzeci zaczęliśmy od wizyty w Muzeum Polin, czyli muzeum żydowskiego. Muzeum to jest bardzo nowoczesne i jest tam dużo ciekawych informacji o kulturze zwyczajach żydowskich. Potem pojechaliśmy do bardzo ciekawego i kreatywnego miejsca, mianowicie do Centrum Nauki Kopernik. Jest tam naprawdę wiele niesamowitych i zabawnych wynalazków. Jest to idealny przykład na to, aby uczyć się poprzez zabawę. Po wyczerpującym pobycie w Centrum Kopernika, spacerowaliśmy ulicami Warszawy, po kolei oglądając różne ciekawe budynki. Jednym z nich był na przykład Pałac Prezydencki. Odwiedziliśmy też Grób Nieznanego Żołnierza. Bardzo zaciekawił nas sposób chodzenia żołnierzy pilnujących grobu. Teraz przechodzimy do rzeczy mniej wesołej. Mam na myśli Pawiak, czyli byłe więzienie, które działało podczas okupacji niemieckiej. Usłyszeliśmy dużo naprawdę strasznych historii na jego temat. To, co zobaczyliśmy zmroziło nam krew w żyłach i myślę, że większość z nas długo będzie to pamiętać. Ostatnim punktem w tym dniu był Cmentarz na Powązkach. Chyba nikt z nas nie widział wcześniej tak dużego i skrywającego tak wiele historii cmentarza. Zobaczyliśmy nie tylko groby różnych sławnych osób,  ale również całe połacie grobów żołnierzy walczących w II wojnie światowej. Ten dzień był chyba najbardziej wyczerpujący ze wszystkich.

Ostatni dzień poświęcony był naszemu patronowi Bł. Ks. Józefowi Stankowi. Tego dnia mogliśmy wstać później, gdyż  uroczystości zaczynały się dopiero o godzinie 13.00. Była to bardzo ważna uroczystość, na której staliśmy oczywiście ze sztandarem. Nasza szkoła dostała order  „Prio Patria” Najbardziej z tego wszystkiego podobały nam się opowieści pana Henryka Edwarda Piotrowskiego, żołnierza Armii Krajowej, który walczył u boku bł. Ks. Józefa Stanka. Po wręczeniu wszystkich odznaczeń pojechaliśmy na Stare Miasto, gdzie zjedliśmy obiad w naszej ulubionej restauracji. O 18.00 wróciliśmy do kościoła, gdzie odbyła się msza święta upamiętniająca śmierć Bł. Ks. Józefa Stanka. Po mszy około godziny 20.30 wyruszyliśmy w drogę powrotną i tak zakończył się nasz wyjazd do Warszawy.

Antonina Stanek

WYCIECZKA WARSZAWA KL VII i VIII

Utworzono dnia 03.10.2022, 06:43

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Marzec 2024 12 wydarzeń w tym miesiącu

edupolis | Gdzie szukać pomocy, jeśli dziecko zostanie wykorzystane  seksualnie przez jednego z rodziców? Wyjaśnia to prawniczka z Fundacji Dajemy  Dzieciom Siłę